Zderzak ten ma rzekomo redukować przeciążenia na krótkiej drodze,
korzystając z pędnika, odbierającego energię uderzenia. Widać tu pomieszanie
pojęć. Zupełnie tak samo bowiem energię uderzenia odbiera gnący się zderzak
i maska samochodu. Problemem jest natomiast co innego: siły bezwładności,
działające na pasażerów. Te zależą tylko i wyłącznie od drogi hamowania
(ponizej załóżmy dla uproszczenia, że hamowanie następuje z najniższym
możliwym przyspieszeniem, czyli stałym
-można by było oczywiście hamować
w niejednorodny sposób, ale gdybyśmy raz hamowali z mniejszym
, chwilę
później musielibyśmy hamować ze zwiększonym):
![]() |
(3.14) | ||
![]() |
(3.15) | ||
![]() |
(3.16) | ||
![]() |
(3.17) |
Widać, że przyspieszenie z jakim hamujemy (a zatem i siła bezwładności,
równa
), zależy jedynie od prędkości początkowej i drogi
hamowania. Funkcją zderzaka jest więc jedynie zapewnienie odpowiednio
długiej drogi hamowania oraz nieuszkodzenie kabiny kierowcy.
Więcej o zderzaku można uzyskać na stronie Jakuba Wróblewskiego,
http://zderzak.jakubw.pl